Přeskočit na obsah

Logo je vizuální reprezentace vaší značky, firmy nebo společnosti.
Je to zpravidla kombinace textu a obrazu, která vyjadřuje účel a hodnotu vaší značky.
Logo je prvek, díky kterému je vaše brandová identita jedinečná.

Logo v Canvě? Kdy ano, kdy ne?

Pravidla a zásady při tvorbě loga

Při tvorbě loga – grafického díla – by se měly dodržovat určitá pravidla. Pokud se dodržují, je jisté, že tvůrce uspěje. Bez znalostí zásad návrhu loga můžete vytvořit logo hezké a zajímavé, ale nemusí být dlouhodobé a získat profesionální vzhled.

Jednoduchý návrh

Čím více prvků použijete, tím bude složitější a tomu je potřeba se vyhnout.

Pamatujte, že vaše logo bude použito na různých místech:

  • webová stránka, prodejka, newsletter
  • tiskoviny – vizitky, letáčky různých velikostí
  • razítko, samolepky, propisky, klíčenky, potisk oděvů – trička, čepice
  • online bannery, příspěvky na sociálních sítích
  • vývěsné billboardy, 

Mělo by být navrženo tak, abyste se později nemuseli potýkat s obtížemi. Vaše logo bude použito v různých formátech a různých velikostech. Jestliže bude logo složité nebo nedostatečně kvalitní, pak může dojít ke ztrátě všech informací a nastane problém. 

Ideálně se (nejen) logo tvoří pomocí vektorů / křivek, aby si zachovalo vysokou kvalitu a bylo možné jej dle potřeby upravit (program Adobe Illustrator, Zoner Draw, Corel Draw…). Proč křivky? Výhoda vektoru spočíva v tom, že objekt neztrácí při změně velikosti svou kvalitu. Ideální pro tisk, aby vše zůstalo čitelné a nic se nerozrastrovalo (nerozkostičkovalo – nerozmazalo). Grafik vám dle domluvy předává logo ve formátech .jpg, .png., .pdf a zdroj (.svg, .ai).

Každý prvek je v logu důležitý, měl by nést informaci o tom, co chcete logem sdělit. Vaše logo by mělo odhalovat vaši značku a být v souladu s identitou vaší značky. 

Chcete -li efektivně sdělit své poselství, měli byste se ujistit, že design vašeho loga je jednoduchý a atraktivní. Lidem musí být na první pohled jasné, co jim svým logem chcete říct.

originál logo tvořeno v Adobe Ilustrator a Adobe Indesign

originál logo tvořeno v Adobe Ilustrator a Adobe Indesign

Použití barev

Výběr barev je velmi důležitý a jejich efektivní použití může zvýšit hodnotu vašeho návrhu. Pokud jsou barvy špatně použity (odstín, sytost, světlost), může být kouzlo vašeho designu zkaženo. 

Tvorba loga je svým způsobem hra výběru barev. Aby bylo vaše logo atraktivní, měly by být atraktivní i zvolené barvy. Jestliže tvoříte logo, předpokládá se, že tvoříte na základě vizuální identity značky.

Barvy jsou schopné vyvolat pocity a v mysli obrazy, proto by použití barev mělo být přiměřené. Doporučuji vybírat barvy dle jejich „řeči“ a významu – psychologie barev. Když vidíme červenou barvu, můžeme na nás působit vášnivě, vesele, ale i agresivně či nebezpečně. 

Při výběru barev byste proto měli být opatrní a promyslet, jak mohou ve výsledku působit a jaké emoce či náladu vyvolají ve vašich potenciálních klientech.

Všestranné použití

Nezapomínejte, že vaše logo nebude použito jen na jednom místě. Můžete jej použít na webu, ale také na hlavičkový papír, vizitku či propisku. Produkty mohou být malé i velké. 

Logo bude potřeba tisknout bez pozadí, s bílým nebo černým pozadím.

Pokud je vaše logo složité a na vašem produktu nejsou vytištěny všechny detaily, je nejvyšší čas přemýšlet o přepracování loga.

Vaše logo by:

  • mělo být škálovatelné a univerzální,
  • mělo by předat zprávu a zachovat si design bez ohledu na produkt, na kterém je umístěno,
  • mělo by mít schopnost přizpůsobit se jakékoli velikosti,
  • mělo by schopné reagovat na jakoukoliv barvu či pozadí.

Pokud máte jednoduché logo a každý jej snadno pozná, nedělejte si starosti s jeho univerzálností. Je univerzální.

originál logo tvořeno v Adobe Ilustrator a Adobe Indesign

originál logo tvořeno v Corel Draw

Nezapomenutelný design

Zamyslete se nad logy produktů, se kterými se setkáváte každý den.

Vzpomenete si, jak vypadá logo vašeho oblíbeného mýdla, minerálky, másla nebo kalhot či trička?
Minimálně máte představu… 

Je to proto, že jejich loga jsou nezapomenutelná. Jejich designy jsou tak atraktivní, že zaujímají místo ve vaší paměti. Věrní zákazníci, občas i naštvaní, si logo pamatují.

Pokud je složité nebo neatraktivní, hrozí, že můžete přijít o své zákazníky nebo také žádné nové nezískat.

Aby bylo vaše logo originální, měl by být koncept loga takový, který ještě nikdy nikdo nepoužil:

  • měl by odrážet identitu vaší značky;
  • měli byste používat barvy, které odrážejí žánr vašich produktů, ideálně ty, které jsou součástí vaší vizuální identity.

Nadčasovost

Někteří lidé navrhují svá loga podle trendu. Bohužel trendy nejsou trvalé, jsou dočasné, stále se mění. Nějaký design je trendy letos, příští rok bude jiný. 

Nesledujte trendy, neměňte logo každý rok.
Zákazníci budou zmatení a to jim jako seriózní značka přece neuděláte.

Logo je identita vaší firmy a mělo by mít kvalitu nadčasovosti. 
Nemělo by se měnit ani když vaše společnost poroste, mělo by to být konstantní. Může však dospět k tzv. redesignu. 

Logo vašeho oblíbeného výrobku, který používáte mnoho let, se také nemění.
Proto při tvorbě myslete na design loga s 10letým předstihem a vytvořte jedinečné logo. 

originál logo tvořeno v Adobe Ilustrator a Adobe Indesign

originál logo tvořeno v Adobe Ilustrator a Adobe Indesign

Paráda i v černobílé

Může nastat situace, kdy budete svůj byznys propagovat v novinách, časopisech, ale také prostřednictvím letáčků a bude potřeba přizpůsobit se bezbarvému tisku.

Pokud bude vaše logo tištěno v černobilé verzi, nemělo by ztratit své kouzlo. Mělo by si zachovat svoji atraktivitu a upoutat pozornost čtenáře. 

Jestliže logo nevypadá v černobílé verzi hezky, měli byste jej nechat předělat. Reklamy mají přilákat lidi k vašemu produktu nebo službě a špatně čitelné logo vám může naopak uškodit.

Typografická volba

Některá loga jsou navržena pomocí slov. Pokud je vaše logo navrženo se slovy a písmeny, měli byste si dát pozor na tyto věci:

  • zvolte originální font, ale takový, který vaši značku ve všech směrech podpoří,
  • správná velikost písma – ani moc velké, ani malé, dlouhé ani krátké.

Pokud použijete nesprávné písmo, pak nemusí vaše logo vypadat dobře. Docela často se stává, že lidé  nemohou přečíst název a pokud je čitelnost loga obtížná, není uživatelsky přívětivá. Zákazníci si hůře vaše logo zapamatují.

K dispozici je mnoho stylů písem. Poslední dobou se hodně vybírají na Google Fonts, Dafont, široký výběr nabízí i Canva. Vyzkoušejte proto více stylů a výběr neuspěchejte.

Velikost vašeho písma by měla být přiměřená. Písmo by mělo být dostatečně velké, aby jej lidé přečetli.

Existuje mnoho značek, které používají vlastní písma, zkuste to také Inspirujte se, ale nekopírujte.

Typografie hraje důležitou roli při vytváření image vaší firmy v mysli vašich zákazníků.

originál logo tvořeno v Adobe Ilustrator a Adobe Indesign

originál logo tvořeno v Adobe Ilustrator a Adobe Indesign

PRO vs. PROTI - tvorba loga v CANVĚ

+ Vytvoření loga v Canvě je zcela zdarma,
+ Canva je uživatelsky přívětivá,
+ je vhodná pro začátečníky,
+ časově úsporná – logo můžete vytvořit během několika minut,
+ se šablonami můžete manipulovat a vytvořit si vlastní logo za krátkou dobu,
+ je online, můžete k ní přistupovat odkudkoli,
+ nemusíte mít jiný grafický software nebo finančně náročnější hardware,
+ máte naprostou moc nad svými soubory,
+ do svého souboru můžete snadno přinést tolik změn, kolik chcete, 
+ kdykoli můžete provést jakékoli změny.

– Logo nemůžete mít ve vektorovém formátu, pokud jej potřebujete pak vám Canva nepomůže a bude potřeba oslovit grafika, který logo „překreslí“ nebo vytvoří zcela nové;
– v bezplatné verzi jsou určitá omezení, mnohdy je potřeba zajistit PRO verzi kvůli přístupu k profesionálnějším funkcím;
– pokud využíváte šablonu, pak bude je malá pravděpodobnost, že bude vaše logo originální a jedinečné. Stejné prvky jako vy může použít kdokoliv jiný.

Do svého loga tvořeného v Canvě, abyste jej bez obav mohli používat k potřebným účelům, můžete použít:

  • fonty, který jsou zdarma,
  • jednoduché tvary jako je kolečko, čtverec,  trojúhelník,…,
  • linky a čáry,
  • šablony, které jsou dostupné.

A naopak nesmíte používat prvky z Canva knihovny, kromě těch, které se vyskytují v připravených šablonách.

 

AUTORSKÁ PRÁVA aneb ČÍ JE LOGO?

Jedná se o kapitolu, která k logu bezesporu patří a vydá na další článek… který je v přípravě 🙂

Potřebujete poradit s tvorbou loga nebo jej vytvořit?

Vyplatí se vám investovat do brandové identity? Ano, proč? Přečtěte si tento článek.

back to top