Velmi důležité je přemýšlet o tom, kdo je váš cílový klient -> s ním pak můžete “mluvit‘ o všem, co děláte.

Při výběru barev musíte také myslet na účel těchto barev. Čeho chcete dosáhnout použitím barev? Vyvolat pocit? Získat uznání?
Musí barvy oslovit jen cílové publikum? Nebo na tom nezáleží, protože je to opravdu jen o tom, že si vás někdo všimne?

Jak správně zvolit barvy pro vaši značku?

Proces výběru

Ideální je začít dotazníkem, který obsahuje otázky typu: 
– myšlenky podnikání
– poslání a vize
– cílový zákazník
– produkty a cenové rozpětí
– kdo je konkurencí
– přídavná jména, která nejlépe značku vystihují – silná, ženská, mladistvá, přírodní, živelná,…

Důležité je také znát svou konkurenci:
Jaké je jejich logo? Jaké barvy používají? Jaké je jejich poselství? Jaká je jejich cenová hladina? Jaká je jejich marketingová strategie? Jaký je jejich příběh? Kde prodávají?

Při výběru barev velice pomůže inspirace, kterou můžete přenést do tzv. MOODBOARDU.

Moodboard

Jedná se náladový panel, který odráží vzhled a dojem značky i podnikání. 

Jak jej vytvořit?
Např. pomocí Pinterestu si volíte obrázky (piny), které vás oslovují – atmosférou, barvou, objektem atd. Nezáleží na tom, kolik jich bude, důležité je, aby odráželi vizi vaší značky. 

Náladový panel slouží jako celkový směr budoucího designu a pomáhá designérovi i klientovi zůstat na správné cestě – navede na výběr správných barev pro vaši značku!

Výběr barev

Po výběru inspirativních obrázků se vytřídí výběr tak, aby u klienta navodily pocit, jež chcete u své značky navodit (barva, styl, nálada, akce).

Z náladového panelu si v podstatě můžete vybrat jakoukoli barvu, a k ní zvolit další barvy. Ať už sami nebo za pomocí designéra či softwaru (Illustrator, Coolors aj.)

Doporučuje se zvolit 2–3 primární barvy a 2–5 sekundárních barev.
Primární barvy se používají pro vaše logo a všechny hlavní prvky vaší značky (logo, nadpisy, obaly produktů, doplňkové prvky, CTA atd.). 
U loga je nejlepší volit 1–3 barvy.

Sekundární barvy můžete použít na web a jakékoli jiné marketingové materiály méně nápadným způsobem (pozadí, rámečky, odkazy).

Doporučuji se také ohlédnout na to, co barvy říkají. Mají totiž svou psychologii a dokážou mnohé ovlivnit – náladu, chuť k jídlu, zdraví, ale také PRODEJ… 

Špatně zvolené barvy (v kombinaci s fontem či sazbou) mohou uškodit natolik, že se váš úžasný produkt či služba zkrátka neprodává. A to je škoda. Neupozaďujte design webu, prodejky či newsletteru. Design prodává a je jedno jestli se jedná o barvu šatů (byť střih je úžasný) nebo obal na čokoládě (která je jinak nejlahodnější na světě).

Konkurence

Je celkem důležité zkontrolovat si svou konkurenci, kdo jiný používá vámi vybrané barvy.
Používá někdo přesně stejné barvy? Pokud ano, pak je vhodné zvolil jiný tón nebo zcela jiný odstín.

Pokud se jedná o společnost v jiném odvětví, můžete si vybrat stejné barvy, protože záměna nehrozí a budete se dále prezentovat i jiným způsobem.

Jestliže si vyberete barvu známé značky, zvažte, zda je z jiného odvětví a zda je výhodné stejnou barvu používat, aby nedocházelo k záměně.

Použití barev

Máte barvy vybrané, výborně. Teď je potřeba určit, jak a kde bude která barva použita.
Která bude primární, která sekundární, doplňková, akcentní… která se použije na logo, nápisy, odkazy na webu, CTA, pozadí webu, či reklamní předměty?

Chcete barvy používat odvážně, nebo je chcete používat jen decentně? 

Použití jen jedné barvy

Výběr pouze jedné barvy může mít velký ohlas i vliv – zejména pokud ji budete použijete všude.

Může se stát, že stejnou barvu či kombinaci dvou může používat více značek. Je proto dobré zvážit, zda jsou vhodné i stejné barevné kombinace, nebo se raději odlišit, aby si vás potenciální klienti nezaměňovali s konkurencí. Zda jsou ze stejného oboru nebo odlišného.

Dle toho také dále volit font

Více o použití jedné barvy, max. dvou se dozvíte v tomto článku: Značka v jedné barvě.

Ptáte se, zda a proč investovat do brandové identity? Odpověď můžet najít v tomto článku.

Potřebujete poradit s výběrem barvy? Chcete si vybrat ty správné?